mandag 16. januar 2012

Kalkun, apple brined, på Weber Smokey Mountain

Jeg har liten erfaring med kalkun, og jeg har trodd at kalkun blir tørre greier, men etter å ha testet denne oppskriften på "apple brined turkey" er jeg av en helt annen oppfatning. (Brine = saltlake).


Slik ble kalkunen etter en runde på smokeren, men før det må vi gå tilbake to døgn.




3 liter eplejuice, 3 dl salt og 750 gram brunt sukker..,




.., kokes opp og avkjøles.




En kalkun rundt 5kg. (Beina og vingene kan med fordel knyttes opp for å unngå at de vrir seg i "alle retninger").




Appelsiner, hvitløk, (både hele og knuste fedd), laurbærblader og fersk ingefær.




Kalkunen legges med brystet ned i en egnet beholder. Man har i den avkjølte laken, appelsiner, hvitløk, ingefær, laurbærblader og 3 liter kaldt vann. Kalkunen skal ligge slik i kjøleskapet 24-30 timer.




Etter 24-30 timer tar man kalkunen ut av saltlaken og tørker den. Så settes kalkunen i kjøleskapet 12 timer. Kalkunen skal IKKE tildekkes.




Oppfyring av 1 rør briketter til WSM57.




De tente brikettene legges i WSM og et rør utente briketter legges på toppen av de tente. Når alle brikettene er grå settes WSM sammen og man er klar. (Denne oppfyringsmetoden er bra når man har behov for varme i 4-6 timer).




WSM er satt sammen, kalkunen ligger på øverste rist. Vannskålen er dekket med aluminiumsfolie for enklere rengjøring. På luken ligger det 2 biter epletre og 1 bit kirsebær som legges på de varme brikettene for røyk.




Det er lenge siden det har vært så vindstille på Karmøy.




Etter ca. 3 timer ved 170 grader. Kjernetemperatur 83 grader.




Et av kalkunbrystene.




Servert.





Kalkun er saftig og godt :-)


.

11 kommentarer:

  1. Flotte bilder, fristende mat!

    SvarSlett
  2. så kjempesaftig ut....

    SvarSlett
  3. Hvorfor dro du den så langt i kjernetemp? Jeg blir litt stressa av det, selv med brining. Blir vel kanskje litt mer juicy med lavere temp, men kanskje litt mindre mør? Jeg skal grille brient kalkun i morra, men er jaggu litt usikker på hvor varm jeg vil ha den.

    SvarSlett
  4. Som jeg skrev har jeg liten erfaring med kalkun og siden mitt grilltermometer har 83 grader som target temp på kalkun gikk jeg for det. Kalkunen var helt ok, men det skader sikkert ikke å sikte seg inn på 73 grader i brystet og 4-6 grader høyere i låret.

    Lykke til med grillingen.

    SvarSlett
  5. Hei Arild !

    Dette såg godt ut.

    Eg ser du bruka slike "tennrøyr" ein del - veit du kor me kan få kjøpt slike?
    Ka butikka som har det her i Haugesund/Stord område?

    Mvh Malin
    www.beautyfuzz.com

    SvarSlett
  6. Takk for det.

    Butikker som Jernia, Plantasjen, Byggmakker osv bør ha tennrør.
    (Alle som selger Weber griller, men det finnes også andre som lager slike).

    Arild

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar!
      Då skal eg sjå på dei plassene senere i uken :)

      Mvh Malin

      Slett
  7. Hei, Arild!

    Jeg har skrevet en blogg om tilbehør til kalkun her:

    http://south-forest.blogspot.no/2012/12/tilbehr-til-kalkun.html

    mvh
    Freddy H

    SvarSlett
  8. Strålende og takk :-)

    Arild

    SvarSlett
  9. Kanskje man skal sikre seg en av de som ligger nesten gratis i fryserene i butikkene nå.. Som vanlig ser det godt ut... :-)

    SvarSlett
  10. Takk :-)

    Har du plass i fryseren er sikkert det en god plan.

    Arild

    SvarSlett